Staat van het Onderwijs & Verantwoording
10 april 2019 
0 min. leestijd

Staat van het Onderwijs & Verantwoording

Vandaag is dé dag van de Staat van het Onderwijs 2019. Terwijl het congres nog gaande is, download ik vol verwachting het rapport. Bij het lezen valt direct op dat er gekozen is voor een meer traditionele rapportage in woorden, cijfers en grafieken. Uit nieuwsgierigheid zoek ik meteen de rapporten van de Staat van de Schoolleider, Ouder en Samenwerkingsverbanden erbij.

Al snel blijkt dat deze partners van de Inspectie kiezen voor meer vormen van verantwoording, naast woorden en cijfers. De Staat van de Schoolleider kiest voor interviews met betrokkenen en cartoons om een verhaal te vertellen. De Staat van de Ouder is geen rapport maar een interactieve website met sprekende infographics en een link naar het filmpje ‘Samen zijn wij school’. Ook de Staat van de Samenwerkingsverbanden kiest voor een website. Deze bestaat zelfs volledig uit filmpjes van betrokkenen, zoals leerlingen en leraren.

Eén van de hoofdlijnen uit de Staat van het Onderwijs 2019 is: Gebrek aan consensus over ijkpunten in het onderwijs. Dit bevestigt het beeld van uiteenlopende verantwoording bij de partners. De verschillende invalshoeken laten ook de zoektocht zien die hierin gaande is. Een zoektocht naar nieuw, anders en rijker verantwoorden. Een vorm die recht doet aan de rijke praktijk. Verantwoorden zoals het bedoeld is. Benieuwd naar Rijker Verantwoorden en wat dit kan betekenen? Wij gaan graag met u in gesprek!

 

Reactie plaatsen