Verantwoordingspraktijk
Talloze anderen gingen je voor. De onderstaande organisaties passen elementen van Rijker Verantwoorden toe.
Goed voorbeeld doet goed volgen.
Talloze anderen gingen je voor. De onderstaande organisaties passen elementen van Rijker Verantwoorden toe.
Goed voorbeeld doet goed volgen.
In een tweejarig actieonderzoek met de politieacademie en met partners in Rotterdam onderzoeken we hoe een rijke verantwoordingspraktijk kan helpen om:
DJI in Verbinding is de nieuwe strategische koers van DJI. Aanleiding voor deze aangescherpte koers zijn veranderingen in de omgeving die consequenties hebben voor de eigen werkwijze en op de samenwerking met ketenpartners. Denk bijvoorbeeld aan de veranderingen in het sociale domein en de nieuwe rol van gemeenten bij uitstroom van gedetineerden.
De strategische koers wordt gaande gehouden met tal van pilots. Voor de verantwoording gebruikt een deel van deze pilots Rijker Verantwoorden. Sommigen zijn vooral blij omdat we hen helpen het plan scherper te maken. Zo ontstaat er een meer gefocuste aanpak met een rijke set aan heldere doelen. Anderen zijn vooral blij omdat we hen helpen om op een rijke manier inzichtelijk te maken wat er allemaal gebeurt. Zo ontstaat een rijk beeld van cijfers, ontmoetingen, verhalen en filmpjes waarmee projectleiders tijdens inspiratielunches kunnen laten zien hoe DJI in beweging is.
Iedereen is zich ervan bewust dat deze ingewikkelde opgave niet in een paar cijfers te vatten is. Daarom zoekt men naar rijkere verantwoording. Dat leidt niet alleen tot een rijkere raadsrapportage maar ook tot rijkere vormen van verantwoording in de richting van burgers en partners in de individuele projecten uit dit programma. Dit alles wordt ondersteund met een theorie van verandering per programmaonderdeel en met een leergang rijker verantwoorden waarbij vele tientallen projectleiders en medewerkers zijn getraind in de methodiek.
Het Glazen huis is een prijs voor het meest transparante jaarverslag onder woningcorperaties. De prijs wordt uitgereikt aan de organisatie die er het beste in slaagt om in het jaarverslag zo transparant mogelijke manier te verantwoorden over haar functioneren.
Rijker Verantwoorden en het Glazen Huis:
Meer weten over dit project? Lees het E-Book Rijker Verantwoorden!
AEDES
De gemeente Rotterdam is actief bezig met het op een gepaste wijze informeren naar en verantwoorden bij haar stakeholders. Zij proberen op een korte en bondige manier te communiceren door gebruik te maken van infographics. De kunst is om niet te verantwoorden achter de komma, maar om de essentie te raken door de belangrijkste hoofdpunten in beeld te brengen. 'Less is more!'
Dat neemt niet weg dat je de onderliggende data op orde moet hebben. Details moeten kloppen en opvraagbaar zijn. Maar als blijkt dat gebruikers daarop mogen vertrouwen dan zullen ze daar steeds minder om vragen.
Rijker Verantwoorden en de Gemeente Rotterdam:
Handicap Experience is een dynamische leeromgeving die de gebruiker in staat stelt zich te verplaatsen in de belevingswereld van mensen met een handicap en om zo een beter begrip te krijgen van hun belevingswereld. Het is onderdeel van het door de VGN (Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland) ontwikkelde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg, maar er wordt gekozen voor een andere manier van meten. Niet gericht op indicatoren, maar gericht op de ervaringen over geleverde zorg en ondersteuning, daarover verantwoording afleggen en werken aan verbeteringen. Dat gebeurt samen met de betrokken partijen vanuit een perspectief op kwaliteit en verantwoording dat tegemoet komt aan de eigenheid van de sector en aan de informatiebehoeften van alle betrokkenen.
Rijker Verantwoorden en de Handicap Experience
Meer weten over dit project? Lees het E-Book Rijker Verantwoorden!
Vanuit een ideaalbeeld over hoe zorg rondom cliënten en verwanten georganiseerd zou moeten zijn, is Regie Op Locatie door de gehandicaptenzorg-organisatie VanBoeijen ontwikkeld. In een fundamentele omslag in het denken en doen wordt door medezeggenschap van cliënten, verwanten en medewerkers samengewerkt aan het realiseren van ‘Goed Leven, Mooi Werk en Financieel Gezond’.
Rijker Verantwoorden en Regie op Locatie
Meer weten over dit project? Lees het E-Book Rijker Verantwoorden!
In de WMO en de Jeugdwet draait het om het vergroten van de autonomie, eigen kracht en participatie van mensen. Maar de vraag is ‘hoe doe je dat als organisatie?’. Op basis van deze positieve psychologie ontwikkelde de Geluksacademie de gemeente Almelo en de Universiteit Twente het geluksgerichte werken. ‘Menselijke Maat’ is een instrument waarbij de organisatie zich op de drie inhoudelijke doelen van de WMO en Jeugdwet inhoudelijk laat doorlichten. De Menselijke Maat is een onafhankelijke audit, die bestaat uit een mix van onderzoeksinstrumenten: observaties, interviews en wetenschappelijk gevalideerde vragenlijsten. Centraal staat de vraag in welke mate de dienstverlening van invloed is op het leven van de cliënten, in termen van autonomie, eigen kracht en verbondenheid. Het idee achter dit instrument is dat als mensen (cliënten) lekker in hun vel zitten, de zorgconsumptie afneemt, zij meer participeren en zij zelf krachtiger en autonomer zullen zijn.
Rijker Verantwoorden en de Menselijke Maat
Meer weten over dit project? Lees het E-Book Rijker Verantwoorden!
Specifiek voor de kennisintensieve dienstverlening heeft Certiked de NEN-EN-ISO 9001:2008 vertaald naar een model, het Certiked Model. Het model is een richtlijn voor het beoordelen van een kwaliteitssysteem in een kennisintensieve organisatie. Maar meer dan ISO 9001 biedt dit model tevens houvast voor invoering van een kwaliteitsmanagementsysteem en de verbetering van de bedrijfsvoering. Het verschil met sec het ISO 9001 normenschema is dat dit model op pragmatische wijze beschrijft hoe organisaties invulling kunnen geven aan de norm. Het model gebruikt daarbij de structuur van het INK management model en heeft deze ingedeeld in facetten. Daar waar in een ISO-schema thema’s waren onderverdeeld in normen en subnormen, heeft Certiked de rode draden uit de norm vertaald naar ‘doelstellingen’ en zijn de subnormen vertaald naar ‘indicatievragen’ die de organisatie tot nadenken beoogd te zetten over wat zij minimaal geregeld moeten hebben. Het is daarmee meer uitnodigend in de opzet, dan voorschrijvend, zoals bij de ISO-norm het geval is. Voor kennisintensieve organisaties die moeite hebben om de essentie te doorgronden van de ISO norm en het lastig vinden om de norm te vertalen naar ‘wat dit in de praktijk voor bedrijfsvoering betekent’ is het Certiked Model een goed alternatief.
Rijker Verantwoorden en het Certiked Model
Meer weten over dit project? Lees het E-Book Rijker Verantworden!
Het IMAGINE programma is opgezet door het CBO-TNO, IQ Healthcare en IHI (Institute for Healthcare Improvement), in samenwerking met STZ-ziekenhuizen om de kwaliteit en patiëntveiligheid van zorg binnen de Nederlandse ziekenhuizen te verbeteren. Inmiddels hebben dertien ziekenhuizen in Nederland zich bij dit programma aangesloten. Centraal in het programma staat leiderschap, vanwege het gegeven dat leiders in zorgorganisaties een cruciale rol spelen in het bereiken van hoge standaarden van zorg. In dit programma beperkt leiderschap zich echter niet tot het niveau van managers en bestuurders maar betreft het ook het leiderschap van klinisch artsen en specialisten. Leiderschap op alle niveaus, van bestuur tot werkvloer en die in dialoog en in verbinding met elkaar werken aan verbetering. De kerngedachte hierachter is dat het samen werken en samen doen, door een collectieve dialoog in leer- en leiderschapsnetwerken over kwaliteitsverbetering en leiderschap, de succesfactor is voor het realiseren van een cultuur van kwaliteitsverbetering in hun ziekenhuis. In dit kader worden expliciet het commitment van bestuurders aan de transformatie naar kwaliteitsdenken, goede ondersteuning van professionals in het primaire proces en gebruik van data, genoemd als essentiële factoren voor verbetering.
Rijker Verantwoorden en het Imagine Programma:
Het bestuur, eindverantwoordelijk voor de resultaten, is afhankelijk van goede informatie van artsen. Artsen (werkvloer) en bestuur zijn dus op elkaar aangewezen en hebben allebei baat bij een goede professionele relatie. Communicatie is daarin het sleutelwoord in dit programma. Het gaat er vooral om dat je weet wat je van elkaar verwacht en dat de ander achter je staat bij het realiseren van (continue) verbetering(en). Verantwoording vindt langs deze weg meer plaats door middel van open dialoog, dan bijvoorbeeld via cijfers over prestaties (die soms op de werkvloer niet bekend zijn). Daarnaast kan in dialoog met elkaar (tussen medewerkers uit verschillende lagen van de organisatie) mogelijk een andere visie ontstaan op de wijze van verantwoorden en de inhoud van verantwoording die nuttig is cq. relevant lijkt te zijn (gevoed vanuit de praktijk).
Meer weten over dit project? Lees het E-Book Rijker Verantwoorden!
De laatste jaren is in het onderwijs, mede gevoed door incidenten als de In Holland affaire en Amarantis, een extreme roep ontstaan naar verantwoording en transparantie van resultaten door scholen. Er zijn scholen die moeite hebben met de steeds strakker wordende verantwoordingsplicht omdat zij met andere onderwijsconcepten werken dan bijvoorbeeld het opbrengstgericht werken, waar nu het accent op ligt. De schrijvers Radersma en Van der Weijden van het boek ‘overleef de onderwijsinspectie’ (2013) stellen dat “de overheid de laatste jaren steeds meer met een ‘Angelsaksische’ blik naar het onderwijs kijkt". Hierin staan opbrengstgericht en handelingsgericht werken centraal en ligt de nadruk op efficiency en het behalen van maximale leerresultaten op de basisvakken. Het onderwijs werkt echter veelal vanuit het ‘Rijnlandse model’, waarin vertrouwen wordt gegeven aan de mensen die het werk moeten doen.
Scholen geven aan dat de kaders van de verantwoording van nu niet goed passen bij hun pedagogische idealen. Deze scholen willen naast de traditionele doelen, ook andere doelen bereiken. De druk op verantwoorden wordt daardoor groter; tegelijkertijd groeit de wens om je te verantwoorden over die andere doelen (de meerwaarde van je onderwijs!). De inspectie vraagt om verantwoording van leerresultaten, die vergelijking tussen scholen en met externe standaarden mogelijk maakt. De scholen met een ander onderwijsconcept willen zichtbaar maken wat leeropbrengsten zijn op het gebied van de kerndoelen, schooldoelen én leeropbrengsten op het gebied van persoonlijke ontwikkeling van kinderen.
In het R&D-project Onderwijs Anders Verantwoorden zijn scholen in primair onderwijs en voortgezet onderwijs op zoek gegaan naar methodieken en werkwijzen voor verantwoording die recht doen aan het onderwijsconcept waar de school voor kiest en daarmee toch (gedeeltelijk) inspelen op de vereisten van onderwijsinspectie, ouders en leerlingen. Tegelijkertijd zien we ook dat wijze van toezicht houden door de Inspectie van het Onderwijs ook aan verandering onderhevig is. In het jaarwerkplan 2015 geeft de Inspectie van het Onderwijs aan dat het toezicht sterk in ontwikkeling is en dat zij, sinds augustus 2014, bijvoorbeeld experimenteren met gedifferentieerd toezicht. De cijfermatige verantwoording over prestaties van de school komt daarmee niet te vervallen, sterker nog de verantwoordingsdruk vanuit de onderwijsinspectie wordt nog gehekeld, maar er is een begin gemaakt met het doorbreken van de traditionele vormen van toezicht. Wellicht biedt het (op termijn) kansen voor ‘Anders verantwoorden’ door scholen, doordat er meer oog is / lijkt te ontstaan voor andere onderwijsconcepten.
Meer weten over dit project? Lees het E-Book Rijker Verantwoorden!
Maak kennis met onze adviseurs en ontdek hoe je vorm geeft aan Rijker Verantwoorden. Hoe vertaal je de ambitie en prioriteiten naar een compleet en overzichtelijk plan? Zodat je je aanpak legitimeert en dat mensen worden gemobiliseerd om mee te doen.